"Pakkend nieuws uit het hart van de samenleving"

Antoinette Herstenberg
Antoinette Herstenberg

6240x EenVandaag, en ik ben er ongeveer de helft van die periode betrokken geweest.  Aanvankelijk heette de rubriek TweeVandaag, in mijn begintijd nog samen met de EO waarmee wij Trossers een plezierige samenwerking opbouwden, de laatste jaren overgegaan naar de AVRO waarvoor hetzelfde geldt.

Een solide titel, op een solide tijdstip: de gewenste verdieping na het zes uur journaal aangevuld met wat verstrooiing die past bij het bord-op-schoot moment. De tijd na de moord op Pim Fortuyn was het meest turbulent in termen van nieuwsontwikkeling. Het land in rep en roer. Velen vonden dat journalisten te weinig hadden geluisterd naar ‘de mensen in het land’. Er was te weinig oor en oog geweest voor wat er speelde in de gewone wijken, bij de meerderheid van de Nederlandse bevolking.

We moesten de wijken in. En dat zag je in die tijd bij allerlei rubrieken inderdaad gebeuren: reportages uit achterstandswijken, op zoek naar boze burgers. Maar die wijken kenden meer onvrede dan nieuws en na een paar weken droogde de mediabelangstelling weer op zo snel als ze ontstaan was.

Juist in die tijd onderscheidde EenVandaag zich. Geïnspireerd door het Radar Testpanel startte een enthousiaste projectgroep op de redactie het EenVandaag Opinie Panel om zo, via direct contact met een grote groep kijkers, inzicht te krijgen in wat mensen bezig houdt. Dit panel, dat inmiddels een grotere representatitiviteit vertegenwoordigd dan veel  commerciele panels die andere rubrieken voor veel geld moeten inhuren, is inmiddels een baken van en voor de redactie.

Het levert nieuws op door de peilingen die gedaan worden, kijkers kunnen direct suggesties en ideeën doorgeven om de journalisten te voeden, veelal kan direct contact gelegd worden met mensen die ervaringsdeskundige, getuige of betrokkene zijn bij de onderwerpen die in het programma behandeld worden.

En dit contact met een representatieve doorsnee van de Nederlandse samenleving is niet beperkt gebleven tot enkele weken, maar duurt nu al vele jaren. Het panel van ruim 40.000 betrokken kijkers onderstreept dat de makers van EenVandaag zich willen laten inspireren door nieuws dat dicht bij mensen staat, waar ouders, kinderen, werknemers, werkgevers, bestuurders, ambtenaren, ondernemers, medewerkers, vrijwilligers, ouderen, kortom alle Nederlanders dagelijks mee te maken hebben. Niet op basis van vooroordelen, maar op basis van interesse en waarneming van heel dichtbij, uitgezoomd tot een helicopterview met breed draagvlak. Ik wens de redactie en de kijkers van Eenvandaag nog heel veel dagen met pakkend nieuws vanuit het hart van onze samenleving.

Gevoed door tienduizenden, bekeken door miljoenen. Onafhankelijk, hoog gewaardeerd, precies zoals de publieke omroep bedoeld is. Ik bewaar er niet alleen goede herinneringen aan, maar heb ook hoge verwachtingen van de toekomst van een programma dat duiding geeft aan het nieuws van de dag, zonder commerciële, politieke of andere kleuring. Kijkers informeren en kijkers serieus nemen, daaraan ontleent EenVandaag haar unieke positie.

Antoinette Hertsenberg